Skip to content

כלי הרכב הנמכרים ביותר ביבוא אישי ב-2010

במשך שנים היבוא האישי היה תחביב של המאיון העליון. שילוב של מחיר אטרקטיבי ונגישות למידע שמעבר לים, גרם לשיטפון של דגמים להגיע לישראל (על פי רוב מארה"ב).
אבל בשנת 2009 החל מפנה ולמרות שעדיין מדובר היה בשנת שיא (3,225 יח'), "מבול" הדגמים נבלם. את ההאטה ניתן לייחס ללא מעט התפתחויות שהתרחשו בשוק הרכב ב-2009:רפורמת המיסוי הירוק (שנכנסה לתוקף ב-2 באוגוסט 2009) ורפורמת היבוא המקביל שעמדה על הפרק במחצית השנייה של 2009 ואושרה סופית בכנסת בפברואר 2010. את השפעות הרגולטור ראו מיד בפילוח הנתונים על פי חודשים. הרפורמה הראשונה גרמה ל"זרם" של דגמים להשתחרר מהמכס ביולי 2009 בכדי לחסוך לבעליהן לעתיד את עליית המיסוי. הרפורמה השנייה גרמה לבלימת היבוא ולירידה מתמדת (החל מספטמבר 2009) בשחרור כלי רכב ממכס מצד לקוחות שהמתינו לפתיחת השוק לתחרות.

מצטמצמים ב-2010
שנת 2010 ממשיכה את מגמת ההחלשות שהחלה במחצית השנייה של 2009. סה"כ יובאו 2,153 מכוניות בשנה שחלפה – ירידה חדה של 33% ביחס ל-2009 ואף נמוכה יותר מנתוני 2008 (אז יובאו כ-2,600 יח').
אבל לא רק שינויי כמויות נגלה בנתוני הייבוא האישי כי אם גם שינוי בטעמו של הצרכן הישראלי; הוא כזכור מעדיף מכוניות בעלי נפח מנוע גדול, אבל השנה מתברר כי הוא מוכן גם להסתפק בנפח קטן יותר. כ-70% מכלי הרכב ביבוא אישי ב-2010 הגיעו עם מנועים הגדולים מ-3,000 סמ"ק וזאת לעומת 80% בשנת 2009.

כמו בשנים קודמות, גם בשנת 2010 נמשכה התופעה של "מסחריזציה" בתחום היבוא האישי. קיימות ומוקמות חברות המעניקות מגוון שירותים בתחום, אף שפעילות זו אסורה על-פי חוק, מכיוון שיבוא אישי, כהגדרתו, חייב להתבצע במסגרת אישית בלבד.

מה אהבנו ביבוא האישי ב-2010?
על פניו מדובר בנישה זעירה ביחס לסך כלי הרכב המיובאים לישראל (אישי וסדיר), אולם בפועל היבוא האישי תופס נתח נכבד מקטגוריות היוקרה השונות. מרצדס, למשל, היא הלהיט הגדול ביותר של שוק הייבוא האישי ב-2010 – עם 642 כלי רכב שיובאו ארצה. אם נוסיף נתון זה לסך מכירות מרצדס שהגיעו באמצעות היבוא הסדיר – 773 כלי רכב פרטיים ורכבי כביש-שטח – נגלה כי ערוץ הייבוא אישי הוסיף עוד 80% למכירות הרשמיות של המותג.
בסיכום הכולל יוצא, שמרצדס הייתה מותג היוקרה המוביל במכירות בשנה שעברה בפער ניכר, אם כי ספק רב אם היבואנית הרשמית היה שמחה להתהדר בסטטיסטיקה הזו. להיט המותג אגב, הוא ה-S קלאס עם 268 יח' שהגיעו ביבוא אישי לעומת 91 יח' שנמכרו ביבוא סדיר.

טויוטה תופסת את המקום השני בטבלת מותגי היבוא האישי עם 360 יח' – נתון דומה לזה של 2009. הלהיט השנה הוא הסיינה – המיניוואן הגדול של החברה. אבל, אם נחבר את מכירות גרסאות טויוטה קאמרי השונות – הבנזין והכלאיים – נגלה כי גם ב-2010, כמו ב-2009, הקאמרי היא הלהיט היפני-אמריקאי בישראל. מעניין לציין כי גרסת הכלאיים של הקאמרי – שהייתה להיט המכירות בעבר – יובאה במספרים נמוכים ב-2010 וזאת למרות הטרנד "הירוק" שהתחזק בשנה האחרונה.

קבוצת קרייזלר, שכוללת את המותגים ג'יפ, דודג' וקרייזלר, הייתה יקירת היבוא האישי ב-2009 עם 1,001 כלי רכב של הקבוצה. השנה, המספר הצטמצם משמעותית ורק 366 יחידות הגיעו ארצה בייבוא אישי (בין היתר גם בשל הורדת מחיר של דגמי הקבוצה מצד היבואנית).

 

כצפוי לא נפקד גם מקומה של ב.מ.וו ברשימה המכובדת עם 280 כלי רכב שהגיעו ארצה ביבוא אישי בשנה שעברה. בראש הרשימה נמצא את צמד הג'יפים המפוארים X5 ו-X6, שמכירותיהם בייבוא אישי היו דומים מאוד למכירותיהם בייבוא סדיר.