22.09.19  
ראשי אודות ביטוח רכב רכב בייבוא אישי ביטוח ליסינג ביטוח חיים ביטוחים מונחון מאמרים צור קשר
 
 
שם:*
דוא"ל:*  
טלפון:*
נושא:
הערות:
 
 
ראשי -> ייצוגיות - עיתונות כתובה -> ישיבת ועדת הכלכלה של הכנסת בנושא יבוא מקביל/יבוא אישי של רכב

ישיבת ועדת הכלכלה של הכנסת בנושא יבוא מקביל/יבוא אישי של רכב

בני גרין, עמותת איגוד יועצי ונותני שירותים בתחבורה

עמותת איגוד יועצי ונותני שירותים בתחבורה.

 

 

 

הכנסת השמונה עשרה                                                                           נוסח לא מתוקן

מושב שלישי

 

 

פרוטוקול מס'  450

מישיבת ועדת הכלכלה

יום ראשון, ט' באדר א' התשע"א (13 בפברואר 2011), שעה 10:00

 

 

סדר היום:

יישום הרפורמה ביבוא המקביל

 

 

נכחו:

 

חברי הוועדה:

כרמל שאמה – היו"ר

אלי אפללו

 

מוזמנים:

דפנה עין דור, מנהלת אגף כלכלה , משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

אבנר פלור, מנהל אגף הרכב, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

עו"ד זרית זוכוביצקי-אור, הלשכה המשפטית, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

אסף יצחקי, ראש מטה שר התחבורה והבטיחות בדרכים

לנה גרשקוביץ, מרכז כלכלה בכיר, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

אבנר עובדיה, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

אשר דולב, רפרנט תחבורה, אגף התקציבים, משרד האוצר

עו"ד אופיר פיקהולץ, רשות ההגבלים העסקיים

יעקב אנוך, נשיא איגוד יבואני הרכב

יעקב יהודה רודד, מנכ"ל איגוד יבואני הרכב

עו"ד אסף שביט, היועץ המשפטי, איגוד יבואני הרכב

רונן לוי, יו"ר איגוד המוסכים

עו"ד אינגריד הר אבן, היועצת המשפטית, איגוד המוסכים

יוסי סקורניק, יו"ר חטיבת החלפים, יצרני ומשווקי נורות חשמליות

יוסי  טופז, חבר הנהלת חטיבת החלפים, יצרני ומשווקי נורות חשמליות

נמרוד הגלילי, מנכ"ל הארגון הישראלי להשכרת רכב וליסינג

אסי שמלצר, סגן יו"ר חברת ניו קופל, חברה להשכרת רכב וליסינג

עו"ד זוהר גרינברג, מועדון האופנועים הישראלי

דורון קידר, מנהל חברת ביתן ספרק, יבואני חלקי חילוף תחליפיים

עו"ד זאב פרידמן, היועץ המשפטי, המועצה לצרכנות

רם אביב, מנכ"ל גיט סט אר ישראל, יו"ר איגוד יבואני אופנועים, קטנועים וטרקטורונים

אלי ברדה, מנכ"ל ליגל אופנועים

אורי דגמי, יו"ר ביי אנד דרייב יבואנית אופנועים

שמואל השמשוני, נציג חברת יוריס, יבואנית רכבת

תומר לויתן וירושבסקי, מנכ"ל חברת ה.מ. ישראל, יבואן אופנועים בע"מ

רפי שכוח, נציג חברת יוריס, יבואנים רכבים

ישראל בן חיים, אגודת יבואני הרכב ומנכ"ל קמור רכב בע"מ, יבואנית רכבי BMW

ארז טרופן, מנהל אגף אסטרטגיה ופיתוח עסקי, צ'מפיון מוטורס

ירון גורטלר, מנהל שיווק, יוניברסל מוטורס

מיכה כרמון, מנכ"ל פרויקטים מיוחדים, יוניון מוטורס

צבי פולק, מנכ"ל קבוצת כלמוביל

מג'יד פאהום, סמנכ"ל טכני, ש.א.מ יבוא

דניאל בן טוב, מנכ"ל שירומיקה מוטורס בע"מ

אבנר קז, מנהל חברת מאיר

אסי שמלצר, סגן יו"ר חברת ניו קופל

עו"ד הילה וולגמוט, יועצת משפטית של יבואני האופנועים, קטנועים וטרקטורונים שאינם חברי איגוד

קובי בן אור, סמנכ"ל קבוצת אלון מוטורס, סוכנויות רכב בע"מ

חן נוימן, מנכ"ל חברת אלון מוטורס

דן בליליוס, מנכ"ל חברת אוטו חן בע"מ

אלי בליליוס, מנכ"ל חברת אוטו חן בע"מ

נסים בנימין, יו"ר איגוד העוסקים ברכב הדו גלגלי

עו"ד עינת ברכה, משנה למנכ"ל ארגון אמון הציבור

בני גרין, עמותת איגוד יועצי ונותני שירותים בתחבורה

יואל שקד, עמותת איגוד יועצי ונותני שירותים בתחבורה

יוסי סקורניק, לשכת המסחר

יוסף טופז, לשכת המסחר

אורי דגמי, לשכת המסחר

הדר תומר, עורך מדור רכב, כלכליסט

דניאל שמיל

יאיר דידי

 

 

ייעוץ משפטי:

אתי בנדלר

 

מנהלת הוועדה:

לאה ורון

 

רשמה וערכה:

אהובה שרון –  חבר המתרגמים בע"מ


יישום הרפורמה ביבוא המקביל

 

 

 

היו"ר כרמל שאמה:

 

            אני פותח את ישיבת ועדת הכלכלה. על סדר היום יישום הרפורמה ביבוא המקביל. היום לפני שנה פחות יומיים אישרה ועדת הכלכלה  את צו הפיקוח על מצרכים ושירותים (יבוא רכב ומתן שירותים לרכב) והמטרה הייתה הגברת התחרות בענף יבוא הרכב. התקווה הייתה לבשורה גדולה לצרכני הרכב במדינת ישראל, וזאת הייתה  גם הצהרת המשרד והבנת ועדת הכלכלה. אנחנו בטח מחויבים לפקח, כוועדה פרלמנטארית, על פעילות הממשלה, קל וחומר כאשר מדובר בתקנות, צווים וחקיקה שהוועדה הכינה.  

 

            שנה  אחרי לצערי אין לנו בשורות. על רפורמות אחרות אפשר לדבר על מעט התקדמות או מידה מועטה של התקדמות  אבל כאן מדובר על אפס התקדמות. מטרת  הדיון הזה היא לשים על השולחן את החסמים או הטעויות שבוצעו בתקנות ובצווים, כך שאפשר יהיה לפתוח את המהלך ולקדם אותו.

 

            כפי שראיתי ולמדתי מחומרים – אני מבקש גם מהמשרד להתייחס - אלמנט של פתיחת תחרות היא גם הקלות על יבואנים חדשים בתחום ה רכב ולא רק על יבואנים מקבילים כאשר גם זה מהווה סוג של תחרות.

 

            יש לי גם כמה שאלות לגבי נקודות עיקריות אבל אעלה אותן במהלך הדברים לאחר הצגת הדברים על ידי הצדדים השונים.

 

            בכל מקרה אני יכול לומר שוועדת הכלכלה לא תרפה מהעניין ולכן יזמנו את הדיון ולא הסכמנו לא לדחות אותו ולא לבטל אותו, למרות בקשות שונות שהופנו אלינו. אנחנו נקיים את הדיון הזה שהוא דיון ענייני-רעיוני אבל לאחריו נצפה לקבל גם מהמשרד וגם מהממשלה לקבל תיקוני חקיקה כדי לקדם את התחרות בענף הרכב.

 

            הדובר הראשון הו אבנר פלור ממשרד התחבורה, מנהל אגף הרכב. בבקשה.

 

אבנר פלור:

 

            בוקר טוב. אדוני היושב ראש, רציתי לומר שאפס  התקדמות זה קצת בעייתי לומר  ואני תכף אפרט. נכון שספציפית לנושא יבוא מקביל יש בעייתיות מסוימת אבל הצו אפשר המון דברים והרבה נושאים קודמו במהלך השנה האחרונה, ואני אפרט אותם.

 

היו"ר כרמל שאמה:

 

            אני אחדד את דבריי כדי שלא יהיו אי הבנות. מיד אחרי החקיקה בשעתו שמעתי הצהרות וקראתי כותרות של פניות של גורמים רציניים במשרד לשמש כיבואנים מקבילים. אני שואל אותך האם במהלך השנה האחרונה יובא רכב אחד ביבוא מקביל?

 

אבנר פלור:

           

            לא.

 

היו"ר כרמל שאמה:

 

            מבחינתי זה אפס. אני מודד את מידת ההתקדמות במספר הרכבים, חלקי סך הרכבים שמגיעים לישראל, כמה מהם יובאו ביבוא מקביל. אם אתה שם מקדם של אפס, זה תמיד יהיה אפס אלא אם כן תגיד לי שבחודשים הקרובים אתה צופה שיש בצנרת יבוא מקביל.

 

אבנר פלור:

 

            אני מודה לוועדה על אישור הצו בפברואר 2010, צו יבוא שירותים לרכב. הצו נכנס לתוקף ביום 7 באפריל 2010 וכבר מאפריל 2010 היו כל הנהלים מוכנים. מאפריל, ואפילו קצת לפני, התחילו היזמים לפנות אלינו. כמו שאמרת, הצו מאפשר לא רק את הנושא של יבוא מקביל אלא הוא גם מעניק הקלות משמעותיות בתנאים ובדרישות ליבוא רכב, כמו הנושא שביטלנו את החיוב של הבעלות או הפעלת מוסך, כך שלא מחויב שיהיה בידי יבואן אלא הוא יכול לחתום חוזה עם איזשהו גורם שהוא. אציין כי מדובר בשינוי מבנה מורכב, שבירת מונופולים רבי עוצמה ומטבע הדברים התוצאות הן  ארוכות טווח.

 

            אדגיש כי את הרפורמה ליבוא מקביל ספציפית צריכים לבחון לאורך זמן ולדעתי שנה לא מספיקה לכך.

 

היו"ר כרמל שאמה:

 

            מתי לדעתך נראה פירות ראשונים לפי הצפי שלך?

 

אבנר פלור:

 

            בהמשך אני אדגיש את כל הנקודות האלה עליהן אתה שואל.

 

            טרם אתייחס ליבוא המקביל, כמו שביקשת, אני רוצה לתת הישגים של הצו בנושא ההקלות המשמעותיות. נכנסו במהלך השנה האחרונה שלושה יבואני רכב. נכון שהם ישירים ולא מקבילים. אחד מהם היא חברת בטר פלס. כמו כן בהליכי עבודה אצלנו עוד שלושה יבואנים גם של כלי רכב וגם של אופנועים ואוטובוסים. בשנה האחרונה חל גידול בכמות כלי הרכב ומגוון הדגמים וזה כתוצאה – לפחות איך שאני רואה את זה – מהצו שיש לו חלק גדול וחשוב בנושא הזה. כמו כן יש הליכים מתקדמים ליבוא מותגים חדשים מארצות הברית, מותגים שעד היום לא היו כמו סובארו, טויוטה, הונדה וכולי. כשאני אומר הליכים מתקדמים, אני מתכוון לכך שאצל חלק מהיבואנים יש גם את אישור היצרן ליבוא רכב מארצות הברית. כמו שאמרתי, מכיוון שמדובר בהליך ארוך, יש הרבה משאים ומתנים והיבטים מסחריים שאורכים זמן.

 

            מאז כניסת הצו לתוקף השר והמנכ"ל ביקשו אותי באופן אישי להוביל את הנושא ואכן נפגשתי עם מעל עשרה יזמים שרצו לייבא רכב ביבוא מקביל, חלקם עוסקים בתחומי הרכב וחלקם יזמים חדשים. לאחר מספר פגישות ודיונים עם מספר יזמים, ב-10 ביוני חברת שלמה סיקס, מכירת רכב 2000, קיבלה אישור עקרוני להיות יבואן מקביל. הם היו הגוף הראשון שקיבל אישור ליבוא מקביל. מאז האישור העקרוני שלנו שהיה בחודש יוני, החברה התחילה לפעול מול סוכנים מורשים של היצרנים בחוץ לארץ.

 

            אני רוצה לתת תמצית של הנושאים והחסמים שהועלו על ידי החסמים וזאת בעקבות בדיקות שערכתי.

 

היו"ר כרמל שאמה:

 

            שלמה רכב עוד לא ייבא דבר ביבוא מקביל

 

אבנר פלור:

 

            הוא לא ייבא ביבוא מקביל, אבל הוא קיבל אישור עקרוני להיות יבואן.

 

היו"ר כרמל שאמה:

 

            מה מעכב אותו מלייבא? אם אני חושב עליו, זה האדם שצריך להשקיע הכי פחות כדי להיות יבואן כי יש לו את כבר את כל המערך ויש לו חברת ליסינג לא קטנה שיכולה להיות משענת.

 

אבנר פלור:

 

            אני תכף אגיע לסעיף של החסמים ואציג את הדברים. נמצא כאן גם נציגו ואפשר לשאול גם אותו.

 

            לגבי החסמים שהועלו על ידי היזמים במהלך השנה האחרונה. מדובר בהליך יזמות ארוך ומורכב, היות שמדובר במציאת כלי רכב המתאימים לשוק הישראלי ולתקינה בישראל. הנושא השני הוא בחינת היבטים מסחריים על ידי יזמים, שאלה הם דברים שאורכים זמן. בהרבה מן המקרים, הסוכן המורשה מחויב ליידע או לקבל אישור היצרן לביצוע העסקה. כאן נכנס הנושא הזה ולפי המידע שקיבלתי היו מספר יזמים שהגיעו לשלבי החוזה  הסופיים אבל לא נחתמו החוזים בין היתר בשל התנגדות היצרן ו/או היבטים מסחריים.

 

לאה ורון:

 

            אתה יכול לומר לנו לאיזה סעיף בצו שאושר אתה מתייחס?

 

אבנר פלור:

 

            לא הבנתי את השאלה.

 

לאה ורון:

 

            לאיזה סעיף בצו שאושר אתה מתייחס.

 

אבנר פלור:

 

            אני מתייחס לסעיף ההגדרות בנושא סוכן מורשה. סוכן מורשה, מי הוא. בעצם היבוא המקביל הוא יבוא שמיובא באמצעות יבואן, באמצעות דילר בחוץ לארץ שמקושר ליצרן הרכב. כמו שאתם יודעים, אדוני היושב ראש, בשנת 2002  הוסרה הבלעדיות של יבוא רכב ומאז, משנת 2002 לאותם מותגים שמשווקים בישראל לא נכנס שום יבואן נוסף פרט למקרה הספציפי בשנה האחרונה של שלמה סיקס שמייבא את אופל, אבל הוא מייבא ישירות מהיצרן.

 

קריאה:

 

            הוא בלעדי. זה לא מקביל.

 

אבנר פלור:

 

            היום, בנקודת זמן זו, בשנה הזו, ישנם שני יבואנים שיכולים לייבא אופן, מבחינת הזיכיון מול היצרן.

 

            התנגדות היצרנים איננה חדשה . גם האיחוד האירופי למשל ניהל במשך שנים מלחמת חורמה באותם יצרני רכב שניסו לשמור על אפליית מחירים בין מדינות האיחוד והציבו חסמים, ולכן בשנת 2002 פורסמה דירקטיבה אירופאית המעגנת את נושא החסמים של היצרנים.  מבדיקה שאנחנו ערכנו – עם מינהל סחר חוץ במשרד התעשייה - עולה  שיש קושי לאמץ או לחייב את אותה דירקטיבה בישראל, זאת אומרת שיהיה שוק פתוח ובאמצעות החקיקה ניתן יהיה לייבא דרך אותם דילרים, כפי שנהוג באירופה ואומר למה אני מתכוון. דילר באירופה, מאיטליה יכול לקנות מגרמניה, מגרמניה יכול לקנות מאיטליה וכולי.


לפניכם מערכת ON-LINE לקבלת הערכת מחיר לביטוח רכב

הזינו את הפרטים המבוקשים וקבלו הערכת מחיר מיידית.

להנפקת פוליסת ביטוח לרכב צרו קשר בטל. 03-6166555

 

 
 
ראשי אודות ביטוח רכב רכב בייבוא אישי ביטוח ליסינג ביטוח חיים ביטוחים מונחון מאמרים צור קשר
All rights reserved ספרטה סוכנות לביטוח - ינון אהרוני. הירקון 29, בני ברק, 51204. טל': 03-6166555. פקס: 03-6166777  Built by B-com.