Skip to content

יבוא אישי: יבואני הרכב מחריפים את המאבק

טויוטה ישראל אוסרת על המוסכים לתת "אישורי שירות" למבקשים לייבא ארצה רכב באופן אישי. הנימוק: למוסכים אין ידע לטפל בכלי הרכב שאינם מיובאים באופן סדיר. משרד התחבורה: האישורים ניתנים כחוק, ואנו מגבים את המוסכים באופן מלא. יו"ר איגוד המוסכים: מדובר בניסיון למניעת תחרות בשוק הרכב

יבואני הרכב מחריפים את מאבקם בייבוא האישי, ודורשים ממוסכים להפסיק להעניק "אישורי שרות" למייבאים רכב באופן פרטי. טענתם המוכרת זה מכבר: למוסכים אין יכולת להעניק למכוניות אלה שירות נאות. הייבואן הראשון ששיגר כבר בשבוע שעבר מכתבים כאלה באמצעות עו"ד אהוד שניידר, היא חברת יוניון מוטורס, יבואנית טויוטה ולקסוס לישראל. יבואנים נוספים צפויים לפנות במכתבים דומים למוסכים, כבר במהלך הימים הקרובים.

"מדובר בכלי רכב רגישים אשר הטיפול בהם מצריך הכשרה מתאימה המתעדכנת כל העת וציוד דיאגנוסטי מיוחד… ללא המכשור וההכשרה המתאימים לדגם זה, אין באפשרותך לספק את השרות לו אתה מתחייב. יודגש שאפילו למרשתי, שהינה הייבואן הרשמי של חברת טויוטה בישראל, אין את הידע הכלים ומערכות המחשוב הנדרשים לטיפול ברכב מדגם זה. על כן, אם אחד מכלי הרכב אשר סיפקת להם אישורי שרות יגיע למוסכי מרשתנו לצורך טיפול, לא תוכל מרשתנו לתת לכלי הרכב שרות, ובעל הרכב יופנה למוסך שבבעלותך לקבלת שרות.

"…מתן אישורי שרות כאשר אין באפשרותך לעמוד בהתחייבותך לספק את השרות לו אתה מתחייב, מהווה פרסום כוזב בהתאם לחוק… מתן אישורי השרות

כאשר אין באפשרותך לעמוד בהתחייבותך לספק את השרות או ליידע את הלקוח כי היצרן הוציא קריאת שרות, ויש צורך לתקן את הרכב, הינו בגדר פרסום כוזב והטעיית הלקוח, ולפיכך אתה עלול להיות חשוף לתביעות פליליות ואזרחיות. יתרה מכך, במתן אישור השרות הינך אף יכול לגרום לסכנת חיים… לנוכח כל האמור, הינך מתבקש לחדול לאלתר מלתת אישורי שרות כאשר אין ביכולתך לספק את השרות לו אתה מתחייב", מסיים המכתב.

רן דנאי, מנכ"ל יוניון מוטורס, אמר לנו בתגובה כי הפניה נעשתה למוסכים שנותנים אישורים לדגמים שאינם מיובאים בצורה סדירה לישראל, ובהם טיוטה קאמרי היברידית וטויוטה סיינה. "המכתבים הללו נועדו להזהיר את המוסכים מפני מתן אישורים לכלי רכב שאין בארץ ידע לטפל בהם. המטרה היא להבהיר למוסכים את גודל האחריות בה הם נושאים, במתן אישורים כאלה. צריך שיהיה ברור להם שאנו כייבואן לא נוכל לשאת באחריות למכוניות הללו, שכן בסופו של דבר, מגיעים אלינו בעלי הרכב הללו כי הם רואים בנו כתובת לטיפול בכלי הרכב, וקיבלנו גם איומים בפנייה לערכאות אם לא נספק שרות למכוניות הללו, זאת כאשר אין גם לנו ידע טכני לטפל במכוניות שאנו לא מייבאים ביבוא סדיר", כך אמר דנאי.

יקי אנוך, יו"ר איגוד יבואני הרכב, אמר כי האיגוד פנה למשרד התחבורה בדרישה לערוך ביקורת במוסכים (מעל 100) שנתנו אישורי שרות כאלה, ולראות אם הם באמת מסוגלים לספק שרות למכוניות שלהן התחייבו לתת שרות.

רונן לוי, יו"ר איגוד המוסכים, טוען לעומת זאת שמדובר בניסיון של היבואנים למנוע תחרות בשוק. "הייבוא האישי הביא כבר להוזלת מחירי מכוניות בהן יש תחרות. פנינו למשרד התחבורה כדי שיתערב בנושא, שכן לדבריו מדובר בצעד לא חוקי".

אבנר פלור, מנהל אגף הרכב במשרד התחבורה, מצדד בעמדת איגוד המוסכים. "בדקנו את תלונת איגוד המוסכים, והתברר לנו שאכן בשבוע שעבר החלה יוניון מוטורס לשלוח מכתבים כאלה. בעקבות כך הוריתי לראש תחום שרותי התחזוקה במשרד, לפנות לכל המוסכים הללו כדי שימשיכו במתן אישורי השרות. הם פועלים בנושא זה לפי ההוראות שלנו ולפי חוק, ולכן אין כל מניעה שימשיכו לתת אישורים כאלה", אמר אבנר פלור.

בתגובה רשמית שמסרה יוניון מוטורס נאמר בין היתר כי "במקרה דנן, מדובר במצב בו בעלי מוסכים שונים מצהירים על יכולתם לטפל בדגמי טויוטה שאינם זמינים עבור ישראל מטעמי התאמה לתקינה. זאת על אף העובדה שבישראל אין את הידע, ההכשרה, הציוד ותנאים הכרחיים נוספים למתן טיפול מקצועי כנדרש בחוק. מצב זה הינו בבחינת הטעיית צרכנים וחמור מכך, עלול להביא, במקרים מסוימים, לסיכון חיים".